Hoppa till innehåll

Kevyt nelipyöräinen maastoajoneuvo

Karelska brigaden
Julkaisuajankohta 10.11.2017 11.19
Tiedote
Sotilas ajaa maastoskootterilla hiekkaista ylämäkeä huomioliivi päällä

Maastoskootteri tai kansankielessä mönkijä, on yksi puolustusvoimien käyttämästä maastoajoneuvosta. Maastoskootteri nimenä kuulostaa monen korvaan oudolta, mistä moinen nimi tulee? Tieliikennelaki ei tunne mönkijä-nimistä ajoneuvoa vaan oikea termi on kevyt nelipyöräinen maastoajoneuvo. Tästä johtuen Puolustusvoimat käyttää ajoneuvosta nimitystä maastoskootteri, koska se kuvaa ajoneuvoa paremmin.

Miksi Puolustusvoimat sitten on päätynyt hankkimaan kyseisiä ajoneuvoja? Maastoskootterin maastoajo-ominaisuudet tekevät siitä erinomaisen ajoneuvon esimerkiksi materiaalin kuljettamiseen ja haavoittuneiden evakuointiin haastavassakin maastossa. Ensialkuun maastoskoottereita hankittiin Puolustusvoimissa viesti- ja ilmatorjuntajoukoille, mutta käyttötarve kasvoi ja määrää kasvatettiin. Nykyisin maastoskoottereita näkee lähes kaikkien joukkojen käytössä.

Sotilas ajaa maastoskootterilla hiekkaista ylämäkeä huomioliivi päällä

Puolustusvoimien erityismääräyksiä

Puolustusvoimissa käytössä olevat maastoskootterit on hyväksytty tieliikenteeseen vain erityisehdoin; onhan niiden pääkäyttötarkoitus edelleen maastossa tapahtuva ajaminen. Yleisillä teillä Puolustusvoimien maastoskootterin nopeusrajoitus on 40km/h ja kyytiin voidaan ottaa yksi matkustaja. Kolmeakselisia ja kuusipyöräisiä maastoskoottereita on kahdenlaista tyyppiä: 500cc, jossa voimansiirto taka-akselille tapahtuu ketjujen välityksellä ja 800cc, jossa voima siirtyy kardaaniakselin välityksellä. Molemmissa malleissa on kiinteänä varusteena kipattava lava, jonka kantokyky on 200kg. Jos kyydissä on henkilö, lasketaan hänet lavakuormaksi. Isompiin materiaalikuljetuksiin ja potilaiden evakuointia varten ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka maksimi kantokyky on 300kg. Lavalla voi olla esimerkiksi evakuointiharjoittelua varten kyydissä enintään kolme henkilöä, mutta tällöin maastoskootterilla saa ajaa vain tien ulkopuolella ja enimmäisnopeus on 20km/h.

Sotilaat luokkatilassa seuraamassa opetusta. Valkokankaalla lukee Polaris Sportsman 800 yleisesittely.

Maastoskootterikoulutus

Mitä sitten vaaditaan, että varusmiespalveluksen aikana pääsee ajamaan maastoskootteria? Tietenkin hyväksytysti suoritettu maastoskootterikurssi. Karjalan prikaatissa Karjalan huoltopataljoonan maastoskootterikurssilla oppilaille opetetaan maastoskootterin rakenne ja sitä koskevat liikennemääräykset sekä tietenkin ajamisen perusteet. Kurssin tavoitteena on saada kurssilaisille maastoskootterin kuljettamiseen oikeuttava tyyppilupa. Kurssin jälkeen koulutettavien on tunnettava puolustusvoimien maastoskootterimääräykset, hallittava maastoskootterilla ajo erilaisissa maasto-olosuhteissa ja osattava suorittaa päivittäiset tarkastus- ja huoltotoimenpiteet sekä osattava tehdä maastoskootterin omin työkaluin tehtävät korjaukset.

Mies kouluttaa sotilaille maastoskootterin huoltoa näyttämällä kohtia puretusta maastoskootterista

Maastoskootterikurssi kestää kaksi viikkoa ja se koostuu oppitunneista, rakennekoulutuksesta, maasto- ja maantieajosta sekä huoltamisesta. Varsinainen harjaantuminen ajamiseen tapahtuu sitten loppupalveluksen aikana oman joukon mukana sotaharjoituksissa vaikka vaativimmat ajopaikat taitavatkin tulla kuljettajan eteen jo kurssin aikana. Maastoskootterin huoltaminen ja korjaaminen on kuljettajalle äärimmäisen tärkeä taito, koska pysyäkseen ajokuntoisena kyseinen ajoneuvo todella vaatii huoltoa. Lisäksi kuljettajan on syytä huolehtia tarkasti maastoskootterin tankkaamisesta, koska ajoneuvon polttoaineen kulutus on melkoisen suuri, mutta tankki kovin pieni. Tästä johtuen toimintasäde jää maastoajossa alle 100 kilometrin.

Sotilaat ajavat vesilätäkön yli maastoskoottereilla

Joukko-osasto Vekaranjärvi, Kouvola
´