Ilmasotakoulussa opiskelleet norjalaiset lento-oppilaat valmiina F-35-koulutukseen

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 24.7.2025 13.14
Tyyppi:Uutinen
Lähikuva norjalaissotilaista rivissä. Kuvassa näkyy käsiä, jotka kiinnittävät norjalaisten univormun rintapielukseen norjalaista sotilasilmailumerkkiä. Kuvasta on rajattu pois ihmisten kasvot.
Kolme norjalaista lento-oppilasta valmistui Ilmasotakoulusta toukokuussa 2025. Kuva elokuulta 2024, jolloin norjalaiset saivat päätökseensä Hawk 1 -koulutusvaiheen saaden norjalaisten tunnusten lisäksi Suomen lentomerkin. Kuva: Ilmavoimat

Ilmasotakoulussa syksystä 2023 lähtien opiskelleet kolme norjalaista lento-oppilasta saivat Hawk-koulutusvaiheen päätökseensä toukokuussa. Seuraavaksi kolmikolla on edessään F-35-koulutus Yhdysvalloissa.

Suomen ja Norjan ilmavoimat aloittivat syyskuussa 2023 koulutusyhteistyön, kun kolme lento-oppilasta ja lennonopettaja Norjan kuninkaallisista ilmavoimista saapuivat Ilmasotakouluun Jyväskylän Tikkakoskelle. Norjalaiset lento-oppilaat suorittivat hävittäjälentäjäkoulutuksen suihkuharjoituskonevaiheen Norjan kuninkaallisten ilmavoimien tavanomaisesta koulutuspolusta poiketen Suomen ilmavoimissa. Norjalainen lennonopettaja, majuri Knut, on kouluttanut Tikkakoskella sekä norjalaisia että suomalaisia lento-oppilaita. 

Kimmoke koulutusyhteistyöhön norjalaisten kanssa virisi Norjalla operatiivisessa käytössä olevasta F-35A-monitoimihävittäjästä, joka on myös Suomen F/A-18 Hornet -hävittäjän suorituskyvyn korvaava järjestelmä. Norjalla ei ole omaa koulutusjärjestelmää suihkuharjoituskonevaiheeseen, vaan Norjan kuninkaallisten ilmavoimien hävittäjälentäjät hakevat oppinsa Yhdysvalloista osana ENJJPT-koulutusjärjestelyä (Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program). Suomessa vastaavan koulutusvaiheen muodostavat Hawk 1 ja Hawk 2 -koulutusjaksot, jotka Ilmavoimien hävittäjälentäjäksi kouluttautuvat suorittavat Tikkakoskella osana hävittäjälentäjäkoulutustaan. Koulutuskalustona toimii BAE Systems Hawk -suihkuharjoituskone eli tutummin Hawk.

Ilmasotakoulussa opiskelleet norjalaisoppilaat suuntaavat Hawk-koulutusvaiheen jälkeen Yhdysvaltoihin F-35-koulutukseen jatkaen opintojaan jälleen norjalaisen lentokoulutusohjelman mukaisesti. Suomalaiset kurssitoverit pääsevät kiinni F-35-hävittäjään heitä myöhemmin, sillä Suomesta F-35-alkukoulutukseen lähtevät Ilmavoimien ohjaajat ovat Hornet-taustaisia, eli jo hieman kokeneempia ohjaajia. Norjalaisten F-35-koulutuksen myötä Ilmavoimilla on hyvä tilaisuus saada näkemyksiä siitä, miten norjalaisoppilaat kokevat Ilmavoimien nykyisen ohjaajakoulutuksen valmentavan F-35-lentäjän tehtäviin.

Suomen ilmavoimien Hornet-hävittäjä lentää pilvisellä taivaalla kahden Norjan kuninkaallisten ilmavoimien F-35A-hävittäjän kanssa.
Suomea ja Norjaa yhdistää muun muassa F-35A-hävittäjä. Norjan F-35-laivueesta tuli keväällä täysilukuinen 52 hävittäjällään. Suomen ensimmäiset F-35-hävittäjät ovat tuotannossa. Kuva Ilmavoimien Baana 23 -harjoituksesta, johon osallistui kaksi Norjan kuninkaallisten ilmavoimien F-35-hävittäjää. Kuva: Ilmavoimat

Vaiherikas koulutus Tikkakoskella

Norjalaiset lento-oppilaat kertoivat keväällä 2024 heidän siihenastisista kokemuksistaan Ilmasotakoulussa. Puolisen vuotta norjalaisten opintojen aloittamisen jälkeen, helmikuussa 2024, lento-oppilaat olivat päässeet ensilennolleen Hawkin kyytiin, ja huhtikuussa 2024 he lensivät sillä ensimmäiset yksinlentonsa. Elokuussa 2024 norjalaiset saivat Hawk 1 -vaiheen suoritettua, jolloin heille myönnettiin Suomen lentomerkki. Suomalaisohjaajat saavat lentomerkin samassa tilaisuudessa. Viimeisen koulutuslentonsa Ilmasotakoulussa norjalaisoppilaat lensivät 27. toukokuuta 2025. Tämän myötä he saivat opintonsa Ilmasotakoulussa päätökseen, ja valmistuivat 28. toukokuuta 2025. 

– On suuri kunnia ja etuoikeus olla ensimmäiset Ilmasotakoulusta valmistuvat norjalaiset. Kuluneeseen puolitoistavuotiseen Suomessa on sisältynyt ystävyyttä, työtä, henkilökohtaista kehittymistä ja kuulumista kehittymishakuiseen Hävittäjälentolaivue 41:een, norjalaisoppilaat kertovat tunnelmistaan.

Suomen ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone rullaa kiitotiealueella kuvaajaa kohti. Koneen molemmilla puolilla Puolustusvoimien sammutusajoneuvot suihkuttavat vettä koneen ylle ilmailulle perinteiseksi vesitervehdykseksi.
Viimeisen Hawk-koulutuslentonsa jälkeen norjalaisoppilaat otettiin kentällä vastaan vesitervehdyksen kera. Kuva: Ilmasotakoulu / Lauri Lappalainen

– Valmistuessa oli erikoinen olo. Olen superylpeä saatuani valmiiksi Hawk 2 -koulutusvaiheen ja iloinen siitä, että saan nyt rentoutua ja nauttia kovan työn tuloksista. Samalla kuitenkin aloin jo kaivata lentämistä Hawkilla suomalaiskollegoideni kanssa, yksi oppilaista jatkaa.   

Heti valmistumisensa jälkeen kolmikolle tarjoutui ennennäkemätön mahdollisuus.

– Pääsimme Hawkien takapenkille Puolustusvoimain lippujuhlan päivän paraatin ylilennolle Kuopiossa. Monikansalliseen ylilentoon osallistuivat suomalaiset F/A-18 Hornetit, ruotsalaiset Gripenit ja norjalaiset F-35:t. Se oli uskomaton kokemus, mieletön päätös ajallemme Suomessa, norjalaisoppilaat kertovat.

Neljä Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskonetta lentää tiiviissä parvimuodostelmassa Puolustusvoimain lippujuhlan päivän paraatin ylilennolla.
Norjalaisoppilaat saivat Suomessa opiskelulleen komean päätöksen: kolmikko osallistui Hawkien takapenkillä Puolustusvoimain lippujuhlan päivän paraatin ylilentoon Kuopiossa. Kuva: Puolustusvoimat

Ilmasotakoulussa koulitaan jokasään lentäjiksi

Norjalaisoppilaat ovat tyytyväisiä Ilmasotakoulussa saamaansa koulutukseen. He olivat yllättyneitä siitä, miten paljon opiskelijoille annetaan vastuuta alusta alkaen.

– Suuresta luottamuksesta toimii esimerkkinä Hawkilla yksin lentäminen haastavissa sääolosuhteissa. Aluksi tämä kuulosti minusta erikoiselta, mutta lennettyäni itse huomasin homman sujuvan hyvin, yksi norjalaisista kertoo. 

Ilmasotakoulun palkatun henkilöstön ohjauksessa ja valvonnassa suoritetut yksinlennot ovat kartuttaneet norjalaisoppilaiden itseluottamusta. Norjalaisoppilaiden mukaan he ovat saaneet Yhdysvalloissa kouluttautuvia kollegoitaan enemmän kokemusta yksinlentämisestä. 

– Yksinlentäminen vahvistaa itseluottamusta, ja sitähän hävittäjän lentäminen edellyttää, eräs norjalaisista toteaa. 

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneen ohjaamossa norjalaisoppilas valmistautuu ensimmäiselle yksinlennolleen Hawkilla, johon on koristemaalattu Suomen lippu. Ohjaamon kuomu on vielä auki.
Norjalaisoppilas lähdössä ensimmäiselle yksinlennolleen Hawkilla huhtikuussa 2024. Kuva: Ilmavoimat

Koulutuksen viimeisillä lentokierroksilla koottiin kaikki aiemmin opitut ja harjoitellut aiheet.

– Nämä lennot olivat todella palkitsevia. Ne olivat hienoja hetkiä, kun kierroksen jälkeen nousimme koneistamme ja näimme parven jäsentemme leveät hymyt, kaksi norjalaista kertoo. 

Myös koulutuksenaikaiset onnistumiset jäävät mieleen. Yksi oppilaista nimeää parhaiksi muistoikseen ensimmäisen matalalennon yksin ja voiton ilmataisteluharjoittelussa. 

– Ensimmäisellä yksin lentämälläni matalalennolla oli hyvä sää, ja oli niin mieletöntä lentää yksin. Toinen mieleenpainuvimmista tapahtumista on lentokierros, jossa harjoittelimme ilmataistelua yhdellä Hawkilla kahta vastaan. Olin yksin, ja jotenkin onnistuin tuhoamaan molemmat harjoitusvastustajat, yksi norjalaisoppilaista kertaa kokemuksiaan.   

Ensimmäisten kansainvälisten opiskelijoiden kohdalla kaikki koulutuksessa ei ole ollut valmista, mutta kehityksen eteen on tehty jatkuvasti töitä. Koulutus- ja opetusmateriaalin kieli on tuottanut jonkin verran haasteita opetukseen.

– Kuten aiemmassa haastattelussa totesimme, suurin haasteemme on ollut kielimuuri ja sen myötä joidenkin järjestelmien ja koulutusmateriaalien käyttö. Tässä on vielä työtä tehtävänä, jotta mahdollisten seuraavien kansainvälisten oppilaiden opetus olisi sujuvampaa, norjalaisoppilaat kertovat. 

Kolmikon kommenteista huokuu kokemus Hävittäjälentolaivue 41:n yhteenkuuluvuudesta. 

– Kouluttautuminen Suomen ilmavoimissa on ollut suuri ilo. Olimme ensimmäisestä päivästä lähtien vaikuttuneita erityisesti siitä, miten jokaisella on halu tehdä koulutuksestamme mahdollisimman sujuvaa. Ihmiset täällä ovat ottaneet meidät opiskelijoina muiden joukossa, ja tunnemme kuuluvamme laivueeseen, norjalaisoppilaat kertovat.

Seuraavaksi F-35-koulutukseen Yhdysvaltoihin

Ilmasotakoulussa suoritetun suihkuharjoituskonevaiheen jälkeen norjalaiskolmikko jatkaa F-35-monitoimihävittäjäkoulutukseen Yhdysvaltoihin. Norjan kuninkaallisten ilmavoimien hävittäjälentäjät saavat F-35-tyyppikoulutuksensa Luken tukikohdassa (Luke Air Force Base) Phoenixissa Arizonassa. Suomalaisten hävittäjälentäjien tämänhetkisessä koulutuspolussa tämä vastaa lentokoulutusohjelmia Hornet 1 ja 2. Yhdysvalloista kotimaahansa palattuaan norjalaiset pätevöityvät ensin Naton korkean valmiuden hälytys- eli QRA-tehtäviin (Quick Reaction Alert), minkä jälkeen he jatkavat lentopalvelusta ja harjoittelua F-35-hävittäjällä.

– Ilmasotakoulun jälkeen suuntaamme hetkeksi takaisin Norjaan tutustumaan kotimaan laivueeseemme ja pitämään pienet kesälomat. Sitten lähdemme Yhdysvaltoihin F-35-koulutukseen Luken tukikohtaan, josta aikanaan palaamme jälleen Norjaan, lento-oppilaat kertovat.

Ilmassa otetussa kuvassa yhdysvaltalainen B-52-pommikone lentää kirkkaan sinisellä taivaalla alapuolellaan tiivis pilvipeite. Norjalainen F-35A ja suomalainen Hornet lentävät pommikoneen vierellä.
Tulevaisuudessa norjalaisoppilaiden työtehtävät voivat näyttää vaikkapa tältä. Kuva kesäkuulta 2024, jolloin suomalaiset F/A-18 Hornet -hävittäjät lensivät yhteistoimintakierroksen norjalaisten F-35A-hävittäjien ja yhdysvaltalaisen B-52-pommikoneen kanssa Norjan rannikolla. Kuva: Ilmavoimat

Tällä hetkellä norjalaisoppilailla ei vielä ole yksityiskohtaisia tietoja F-35-koulutusjaksosta. Joka tapauksessa, odotettavissa on pitkiä koulutuspäiviä, paljon opiskelua ja kaluston merkittävä suorituskykyloikka siirryttäessä Hawkista F-35:een.

– Tiedossa on taatusti tiukka vuosi ja paljon uutta opittavaa. On jännittävää ja kivaa päästä käsittelemään hävittäjää, jolla uramme aikana lennämme, yksi norjalaisoppilaista toteaa. 

Norjalaisoppilaat uskovat Ilmasotakoulun opetuksen valmentaneen heidät hyvin F-35-koulutukseen.

– Uskon, että meillä kolmella on Yhdysvalloissa opiskeltavanamme tietyt Yhdysvalloille ominaiset asiat, jotka ovat kollegoillemme jo tuttuja, mutta muutoin olen aika varma siitä, että Ilmasotakoulu on antanut meille hyvät valmiudet F-35-koulutukseen, yksi norjalaisoppilaista kertoo.

Lennonopettajan näkemys koulutusyhteistyöstä 

Lento-oppilaiden lisäksi suomalais-norjalaiseen koulutusyhteistyöhön lukeutuu lennonopettaja majuri Knut Norjan kuninkaallisista ilmavoimista. Suomalaisten ja norjalaisten lento-oppilaiden kouluttamisen lisäksi majuri Knut on toiminut norjalaisosaston kansallisena vanhimpana, mikä on tarkoittanut muun muassa norjalaisoppilaiden hallinnollisten asioiden hoitamista sekä Norjan edustamista Suomessa. Mukana on siis ollut myös diplomaattisia edustustehtäviä, jotka ovat olleet Knutin mieleen. Majuri Knutille myönnettiin Suomen lentomerkki Ilmavoimien vuosipäivänä 6. maaliskuuta 2025.

Knut huomioi suomalais-norjalaisen koulutusyhteistyön olevan vastavuoroista ja parhaita käytänteitä jaettavan molemmin puolin. 

– Suomessa on paljon sellaista, mitä voisin viedä Norjan kuninkaallisten ilmavoimien lentokoulutukseen, ja vastaavalla tavalla olen jakanut täällä syötteitä norjalaisista ja yhdysvaltalaisista koulutuskäytänteistä, majuri Knut kertoo. 

Kahden Suomen puolustusvoimien maastopukuun pukeutuneen henkilön takaa otettu kuva, jossa henkilöiden välissä näkymä tarkentuu norjalaiseen F-35A-hävittäjään, joka on juuri laskeutunut Tervon maantietukikohtaan ja rullannut levikkeelle tankattavaksi. Koneen keula osoittaa lähes suoraan katsojaa kohti.
Kaikkien Suomen ilmavoimien lentäjien koulutukseen kuuluu operointi maantietukikohdasta. Maantietukikohtaoperointia toteutettiin F-35A-hävittäjällä tiettävästi ensimmäisen kerran syyskuussa 2023, kun kaksi Norjan kuninkaallisten ilmavoimien F-35A-hävittäjää kuumatankattiin Tervon maantietukikohdassa Pohjois-Savossa. Kuva: Ilmavoimat

Ilmavoimien lentokoulutuksesta majuri Knut on vaikuttunut.

– Joustavuus, korkea luottamus ja oppilaille alusta alkaen uskottu vastuu sekä kaikkien lentäjien ammattimaisuus ovat tehneet minuun vaikutuksen. En sanoisi, että nämä seikat ovat yllättäneet, sillä odotukseni olivat jo etukäteen korkealla, Knut kertoo. 

Majuri Knut on hyvillään mahdollisuudestaan olla tienraivaaja suomalais-norjalaisessa koulutusyhteistyössä ja näkee paljon potentiaalia pohjoismaisen koulutusyhteistyön syventämisessä ja kehittämisessä.

– Olen ylpeä saadessani mahdollisuuden olla ensimmäinen norjalainen lennonopettaja täällä. Näen ainoastaan positiivisia mahdollisuuksia maidemme välisessä yhteistyössä. Uskon ja toivon, että tällä koulutusyhteistyöllä on peruskoulutusta kauaskantoisemmat vaikutukset. Nyt tunnemme toisemme, ja pian operoimme molemmat F-35:llä ja ymmärrämme toistemme tapaa lentää ja ajatella, Knut sanoo.

Kulttuurieroja lentokoulutuksessa

Ilmavoimissa seurataan mielenkiinnolla, millaiseksi norjalaiset lento-oppilaat arvioivat Suomessa saamansa koulutuksen, sillä sekä suomalaiset että norjalaiset tulevat lentämään F-35-kalustolla. Norjalaisoppilaat ovat jonkin verran vertailleet kokemuksiaan Yhdysvalloissa kouluttautuneiden kollegoidensa kanssa.

– Olemme keskustelleet koulutustemme eroista sekä siitä, mitä odotamme oppivamme toisiltamme lentäessämme pian yhdessä Yhdysvalloissa. Yhtenä erona meillä Ilmasotakoulussa kouluttautuneilla on norjalaiskollegoihimme nähden se, että meidän täytyy aluksi opetella Yhdysvaltojen sotilasilmailun erityispiirteet, mikä vaatinee meiltä hieman lisätyötä. On mielenkiintoista nähdä, miten vertaudumme kollegoihimme sitten kun F-35-koulutuksemme alkaa, norjalaisoppilaat kertovat. 

Ilmasotakoulun suihkuharjoituskonekoulutus eroaa joiltain osin norjalaisten vastaavasta koulutuksesta Yhdysvalloissa. 

– Täällä Suomessa meillä on ollut taktista lentoharjoittelua noin kahdeksankymmentä tuntia, joten olemme päässeet syvälle taktiseen lentämiseen. Olimme täällä kahden talven yli, joten pääsimme myös jo tottumaan lentämiseen talviolosuhteissa ja muutenkin pohjoismaisissa sääolosuhteissa, yksi norjalaisoppilaista kertoo.

Vaalea kuva pilvisestä taivaasta, missä kuvan keskellä näkyy pienenä Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone.
Norjalaisoppilaat kertovat saaneensa Ilmasotakoulussa monipuolista lentokokemusta. Kuva ensimmäiseltä yksinlennolta Hawkilla huhtikuussa 2024. Kuva: Ilmavoimat

Yhdysvalloissa koulutettuihin norjalaiskollegoihinsa verrattuna Ilmasotakoulussa opiskelleet norjalaisoppilaat kertovat saaneensa enemmän kokemusta yksinlennoista ja lentämisestä haastavissa sääolosuhteissa, minkä he uskovat olevan eduksi heidän palatessaan Yhdysvaltain-koulutuksen jälkeen Norjaan.

– Olemme kartuttaneet jonkin verran kokemusta lentämisestä haastavissa sääolosuhteissa, minkä lisäksi suomalaiset harjoitusskenaariot ovat aika edistyksellisiä. Arvelen, että tämä ei välttämättä näy F-35-koulutuksessamme Yhdysvalloissa, mutta on eduksemme Norjaan palatessamme, norjalaisoppilaat arvioivat. 

Myös lennonopettaja majuri Knut tunnistaa joitakin kulttuurieroja suomalaisen ja norjalaisen lentokoulutuksen välillä.

– Jotkin asiat ovat olleet sellaisia, mihin en ole tottunut. Esimerkiksi matalalento ja lentäminen haastavissa sääolosuhteissa ovat olleet sellaisia, mistä meidän on täytynyt neuvotella. Mutta kaikki on tehty turvallisesti ja hallitusti, ja se on toiminut, Knut selventää.

Mukavat muistot Suomesta

Norjalaiset lento-oppilaat ovat kokeneet Suomessa asumisen verrattain samanlaiseksi kuin elon Norjassa. 

– Olen nauttinut Suomessa asumisesta, eläminen täällä on ollut aika samanlaista kuin Norjassa. Toki saunomista on ollut enemmän. Meidät on otettu hyvin vastaan ja on ollut hauskaa tutustua suomalaiseen kulttuuriin, norjalaiset kertovat. 

Kolmikko on viettänyt kurssitovereidensa kanssa aikaa muun muassa yhteisen mökkireissun merkeissä ja laivueen kesken saunoen. Saunan lisäksi sisäänajossa suomalaiseen kulttuuriin on toiminut joukkueurheilu.

– Olemme pelanneet jalkapallojoukkueessa ja osallistuneet myös muihin kivoihin aktiviteetteihin suomalaiskavereidemme kanssa, norjalaiset kertovat.

Miltä ilmavoimien koulutusyhteistyön jatko näyttää?

Norjalaiset lento-oppilaat ja lennonopettaja ovat toivoneet suomalais-norjalaisen koulutusyhteistyön saavan jatkoa.

– Uskon, että voimme kehittää tätä koulutusta laajemmaksi osallistaen myös ruotsalaiset ja tanskalaiset. Tämä kehittäisi pohjoismaista yhteistyötä, yksi norjalaisoppilaista arvioi. 

Norjalaiset ovat kokemuksistaan nöyrästi ylpeitä ja ottaneet kiitoksella vastaan sen, että ovat suomalais-norjalaisen koulutusyhteistyön ensimmäiset osallistujat. 

– Olemme oikein tyytyväisiä aikaamme täällä. On todellakin ollut kunnia-asia olla ensimmäiset norjalaiset tällä koulutuspolulla. Olemme hyvin kiitollisia kaikille, jotka ovat tehneet kovasti töitä tämän koulutusyhteistyön eteen ja ylpeitä siitä, että koulutusyhteistyö jatkuu, norjalaisoppilaat kertovat.

Ilmavoimien harmaa, Suomen lipun värein koristemaalattu, Hawk-suihkuharjoituskone rullaa lentokenttäalueella. Koneen yllä näkyy vesisuihkua ilmailulle perinteisestä vesitervehdyksestä, jonka kera norjalaisoppilaat otettiin vastaan viimeisen koulutuslentonsa jälkeen.
Norjalaisoppilas palaamassa viimeiseltä Hawk-koulutuslennoltaan. Ilmasotakoulu / Lauri Lappalainen

Norjalaisten lento-oppilaiden tie vie seuraavaksi Yhdysvaltoihin F-35-koulutukseen. Majuri Knutin työ sen sijaan jatkuu Ilmasotakoulussa, jossa hän jatkaa nykyisessä lennonopettajan tehtävässään. 

Suomalais-norjalainen koulutusyhteistyö jatkuu, ja syyskuussa 2025 Ilmasotakoulu ottaa vastaan toisen erän norjalaisia lento-oppilaita. Pian mukana on mahdollisesti myös kolmas pohjoismainen F-35-käyttäjämaa, sillä keskustelut koulutusyhteistyöstä tanskalaisten kanssa ovat vireillä.

Suoraan koneen edestäpäin otettu kuva harmaasta Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskoneesta. Kone on paikoillaan lentokenttäalueella taustallaan kirkaan vihreän ruohoinen maavalli ja pilvinen kesätaivas.
Kuva: Ilmasotakoulu / Lauri Lappalainen