Hyppää sisältöön

Jäitä hattuun liikenteessä - Northern Forest 21 -harjoituksen paluumarssit alkavat

Maavoimat
Julkaisuajankohta 31.5.2021 9.15
Tiedote
Myrkynvihreä hilux, jossa on

Joukkojen ja kaluston siirrot pois Northern Forest 21 -harjoituksesta saattavat ruuhkauttaa liikennettä 1. ja 2. kesäkuuta, kun paluumarssit kotivaruskuntiin alkavat. Pääosa kalustosta siirtyy harjoitukseen ja harjoituksesta pois junilla, henkilöstö linja-autoilla.

Joukkojen siirrot Rovajärven, Sodankylän ja Kittilän alueilta saattavat ruuhkauttaa liikennettä tiellä 82, VT 4 ja VT 5, välillä Kittilä - Kolari, Kittilä - Sodankylä, Sodankylä - Rovaniemi.

Ajoittaista ruuhkaa saattaa olla lisäksi teillä:

  • E63 Kuusamo - Kemijärvi - Kajaani
  • 78 Rovaniemi - Ranua - Puolanka - Kajaani
  • E75, E63 ja 80 Kittilä - Sodankylä - Kemijärvi

Liikenneturvallisuusupseeri valvoo harjoitusliikennettä

Kapteeni Timo Pylsy ja yliluutnantti Pasi Jokela toimivat Northern Forest 21-harjoituksessa liikenneturvallisuusupseereina. Normaalisti he palvelevat Maasotakoulussa kuljetusosaston johtajina, Pylsy Lappeenrannassa ja Jokela Haminassa.

- Harjoituksen liikenneturvallisuusupseerit kuuluvat harjoituksen turvallisuusorganisaatioon. Tehtäviimme kuuluu muun muassa liikenneturvallisuuden valvonta, liikenneonnettomuusasioiden hoitaminen yhteistyössä eri joukkojen omien liikenneturvallisuusupseereiden kanssa, kapteeni Pylsy ja yliluutnantti Jokela kertovat.

Northern Forest on Maavoimien tämän vuoden suurin sotaharjoitus, ja siihen osallistuu noin 7 000 taistelijaa monista eri joukko-osastoista. Näin suuren harjoituksen liikennesuunnittelu vaatii tarkkaa valmistelua hyvissä ajoin etukäteen, jopa kuukausia ennen harjoituksen alkua.

- Suunnitteluvaiheessa laadimme yhteistyössä turvallisuusorganisaation eri alojen kanssa harjoituksen liikenneturvallisuuteen liittyvät ohjeet ja määräykset, anomme tarvittavat poikkeusluvat anominen mm. ELY-keskukselta, ynnä muuta.

Mitkä ovat tyypillisimpiä liikenneongelmia tai -haasteita harjoituksessa? Onko ollut tähän mennessä onnettomuuksia?

- Isojen sotilasajoneuvomäärien liikkuminen hetkellisesti siviililiikenteen joukossa keskitysmarsseihin sekä junanpurkuihin ja -lastauksiin liittyen ovat suurimpia haasteita. Vuodenaikaan liittyen haasteita aiheuttavat talven jäljiltä pehmeät tiet. Tällä hetkellä tietoon ei ole tullut onnettomuuksia. Lieviä ojaanajoja on ollut, mutta niistä joukot ovat selvinneet omin avuin, kapteeni Pylsy sanoo.

- Rovajärven ampumakenttäalueen päätiestö on vuodenaikaan nähden hyvässä kunnossa. Sivutiet ovat paikoin vielä pehmeitä, joten siellä on odotettavissa mahdollisesti pieniä tiestövaurioita, lisäksi vesisateet hidastavat tiestön kuivumista entisestään.

Miten haasteista selvitään?

- Joukkojen omat liikenneturvallisuusupseerit ovat tärkeässä roolissa, yhteistyössä heidän kanssaan saadaan asiat hoidettua. Jäitä hattuun ja malttia liikenteeseen.  

Harjoitusjoukot ovat Lapissa lähes kolmen viikon ajan. Tähän mennessä taivaalta on tullut vettä, räntää ja lunta, ja vesistöt tulvivat tai ovat jäässä. Etelästä saapuneet harjoitusjoukot saivat kokea takatalven, mutta eteenpäin mennään. Kevät ja aurinko lämpö alkavat lämmittää myös pohjoisessa.

Lue lisää NF21-harjoituksesta Maavoimien nettisivuilla: www.maavoimat.fi/northern-forest-21 

Seuraa somessa: #northernforest21 #nf21 #pvpsh21 #maavoimat

´