MD500-helikopterit 50 vuotta Puolustusvoimien palveluksessa 

Utin jääkärirykmentti
Julkaisuajankohta 17.3.2025 11.30
Tyyppi:Tiedote

MD Helicopters MD500 on Yhdysvalloissa valmistettu kevythelikopteri. Puolustusvoimissa tyyppitunnuksella HH varustetut helikopterit on sijoitettu Maavoimiin Utin jääkärirykmentin Helikopteripataljoonaan. Niitä käytetään muun muassa Puolustusvoimien helikopterilentäjien koulutukseen, henkilökuljetuksiin ja operatiivisiin tehtäviin.  

MD500 perustuu 1960-luvulla ensilentonsa tehneeseen Hughes-tehtaan kevythelikopteriin (Hughes Model 369), jota on valmistettu useita tuhansia sotilas-, siviili- ja viranomaiskäyttöön kaikkialle maailmaan.

Puolustusvoimat hankki uuden helikopterin

Ilmavoimiin kuulunut Helikopterilentue otti vastaan ensimmäisen Hughes 369HM-helikopterinsa 17.4.1975. HH-1 -tunnuksen saanut helikopteri korvasi tuolloin koulutuskäytöstä poistuneen Alouette II:n.   
Seuraava Hughes-helikopteri, HH-2, otettiin vastaan tammikuussa 1980. Helikopteri ostettiin käytettynä Oy Scan-Auto Ab:ltä. Koneyksilö oli Hughesin siviiliversio 369HS, joka muutettiin sotilasversioksi Ilmavoimien varikolla. HH-2 poikkesi muista koneyksilöistä siinä, että koneessa oli kolme istuinta edessä ja konetta lennettiin oikean laidan istuimelta. HH-2 korvasi keväällä 1979 käytöstä poistuneen 206 Jet Rangerin.  
 
Näiden lisäksi Ilmavoimat jatkoi helikopterikoulutusta alun perin Scan-Autolta vuokratulla Hughes 369HShelikopterilla, joka siirtyi joulukuussa 1982 Ilmavoimien käyttöön tunnuksella HH-3. Seuraavana vuonna ilmavoimat tilasi kaksi uutta Hughes 369D (500D) helikopteria, jotka otettiin vastaan heinäkuun alussa 1983 tunnuksilla HH-4 ja HH-5.

Helikopterit siirtyvät Maavoimiin

Vuonna 1997 Puolustusvoimien helikopteritoiminta siirtyi Maavoimille, joka otti vastaan Ilmavoimilta kaksi MD500-helikopteria. Ilmavoimien Kuljetuslentolaivueeseen kuulunut Helikopterilentue siirtyi osaksi 1.1.1997 perustettua Utin jääkärirykmenttiä.  
 
Syksyllä 1998 Puolustusvoimat täydensi kalustoaan kolmella käytetyllä MD500-helikopterilla, jotka hankittiin Ruotsista. Helikopterit otettiin virallisesti käyttöön Helikopterilentueessa elokuussa 1999. Samalla otettiin käyttöön uudet koulutustilat ja peruskorjattu helikopterihalli. Uudet helikopterit saivat tunnukset HH-6, HH-7 ja HH-8. Näistä 7 ja 8 olivat uudempaa 500E-mallia. 
 
Vuoden 2001 alussa Helikopterilentue organisoitiin Helikopteripataljoonaksi. Samalla tilattiin neljä uutta MD500 E-mallin helikopteria tunnuksilla HH-9, HH-10, HH-11 ja HH-12 saapuivat Uttiin vuonna 2002. Nämä yksilöt olivat NVG-yhteensopivia (Night Vision Goggles), jolloin HH-kalustolla voitiin aloittaa koulutus ja operointi pimeänäkölaitteilla.  
 
Vuonna 2005 toteutetussa avioniikkapäivityksessä HH-4, HH-6, HH-7 ja HH-8 modifioitiin ohjaamoiltaan yhtenäisiksi.


HH-kaluston käyttö nykypäivänä

Vuosien kuluessa MD500-helikoptereista viisi on poistettu käytöstä. Puolustusvoimilla on tällä hetkellä seitsemän MD500-helikopteria, joista kaksi on vanhempaa, pyöreänokkaista D-mallia ja viisi uudempaa Emallia. Käytännössä D- ja E-mallien väliset eroavaisuudet ovat pieniä, eivätkä ne vaikuta ohjaajien toimintaan. MD500-helikoptereita operoivat Helikopteripataljoonassa sekä 1. että 2. Helikopterikomppania.  
 
MD500-kalustolla annettava lentokoulutus sisältää peruslentämisen lisäksi mm. suunnistus-, osasto-, yö- sekä mittarilentämistä. Vaikka konetyyppi ei varsinaisesti olekaan mittarilentokelpoinen, harjoitellaan sillä silti mittarilentämistä näkölento-olosuhteissa. Mittarilentämisen harjoittelu HH-kalustolla helpottaa mittarilentämisen aloittamista NH90-helikopterikalustolla. Alkeis- ja jatkolentokoulutuksen tavoitteena onkin saattaa lento-oppilaiden osaaminen sellaiselle tasolle, että NH90-helikopterin perämieskoulutus voidaan aloittaa.  
 
HH-kalustolla lennetään myös paljon tukilentoja. Tukilennot suoritetaan pääsääntöisesti puolustusvoimien muille joukko-osastoille, mutta tarvittaessa myös virka-aputehtävinä muille viranomaisille kuten poliisille. Tyypillisesti tukilennot liittyvät tiedusteluun, kuvaustoimintaan, henkilökuljetuksiin tai puolustusvoimien harjoitustoiminnassa aseellisen helikopterin kuvaamiseen maajoukoille. HH-kalusto soveltuu myös ulkopuolisen kuorman nostotyöhön, koneen alapuolella roikkuvan kuorman maksimipaino ollessa noin 600kg. 

Hughes MD500-helikopteri (HH) tekniset tiedot 

  • Leveys (pääroottorin halkaisija): 8,06 m 
  • Pituus: 9,31 m 
  • Korkeus: 3,00 m 
  • Paino: mallista ja versiosta riippuen 750–850 kg 
  • Suurin lentopaino: 1361 kg 
  • Sisäpuolinen kuorma n. 350 kg
  • Ulkopuolinen kuorma n. 600 kg 
  • Suurin polttoainekuorma: 189 kg 
  • Rakenne: Kokometallirakenne 
  • Voimalaitteet: 1 x Allison 250-C20 -turbiinimoottori (teho 278 hv)  
  • Maksiminopeus: 280 km/h 
  • Matkalentonopeus: 210 km/h 
  • Toiminta-aika ja -matka: N. 2,5 h / 500 kilometriä 
  • Miehistö: Yksi ohjaaja, kolme matkustajapaikkaa 
  • Varustus: Mm. miehistön NVG (Night Vision Goggles) -pimeänäkölaitteet 
  • Määrä Puolustusvoimissa: 7 kpl 
  • Valmistusmaa: USA 

 
MD500 eli HH on ollut puolustusvoimien helikopterikoulutuksen perustana jo 50 vuotta ja se on yksi pisimpään puolustusvoimilla käytössä olleista konetyypeistä. Lentotunteja kalustolle on kertynyt lähes 55 000, mikä on valtava määrä ottaen huomioon käytössä olleiden koneiden määrän.  
 
Puolustusvoimissa on loppusuoralla koko HH-kalustoa koskeva modifikaatio, jossa koneet uudistetaan avioniikaltaan ja varustukseltaan vastaamaan paremmin tämän päivän tarpeita.  
 
Kone on ollut luotettava työjuhta, joka on lentokoulutuksen lisäksi soveltunut erittäin monipuolisesti muidenkin tehtävien suorittamiseen. Jotain koneen onnistuneesta suunnittelusta kertoo se, että sitä on käytetty pitkään ja käytetään edelleen ympäri maailmaa monissa tehtävissä niin poliisin, asevoimien kuin siviilioperaattoreidenkin keskuudessa. MD500-kalustosta on vuosien varrella jatkokehitetty tehokkaampia ja kehittyneemmällä avioniikalla varustettuja versiota.  
 
50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi yksi Puolustusvoimien MD500-helikoptereista on maalattu 80-luvun alkuperäistä ulkoasua mukaellen. HH-4 osallistuu juhlavuoden aikana ilmailunäytöksiin sekä normaaliin koulutus- ja harjoitustoimintaan.