Sujuvasti rajan yli – MOVCON-upseerina kansainvälisessä harjoituksessa
Pääosa Cold Response -harjoitukseen osallistuvasta suomalaisjoukosta siirtyi viime viikonloppuna Kilpisjärven kautta Norjan puolelle. Millaisia valmisteluja satojen henkilöiden ja materiaalin kuljettaminen rajan yli vaatii? Kysyimme asiaa harjoituksen MOVCON-upseerina toimivalta vääpeli Teemu Kukkoselta, joka liikuttelee työkseen joukkoja ja kalustoa.
MOVCON on lyhenne sanoista movement control eli liikkeen ohjaus. MOVCON-upseerin työhön kuuluvat henkilöstön ja materiaalin kuljetusten suunnittelu ja toteutus sekä kotimaassa että ulkomailla. Pääosa Cold Response -harjoitukseen liittyvästä työstä on tehty ennen harjoitusta.
– Erityisen tärkeää on ollut yhteistyö siirrettävien joukkojen kanssa tehtävissä ennakkovalmisteluissa, joissa sovitaan kuljetusresurssien varaamiset, materiaalien pakkaamiset, henkilöstön liikkumiset sekä mahdolliset tullaus- tai rajanylitysmuodollisuudet. Harjoituksen aikana tuemme joukkojen liikettä ja olemme valmiina materiaalin vastaanottamiseen sekä mahdollisiin henkilöstö- ja kalustoevakuointeihin. Myös paluumarssien suunnittelu on käynnistynyt jo harjoituksen alussa, vääpeli Teemu Kukkonen kuvailee valmisteluja.
Yhteistyön merkitys korostuu
Kotimaan harjoituksissa ei erillistä MOVCON-upseeria ole, vaan tehtävät kuuluvat kuljetusupseerille. Kansainvälisissä harjoituksissa tehtävä on kuitenkin välttämätön, ja tiivis yhteistyö muiden joukkojen kanssa korostuu. Lukemattomista yksityiskohdista kootaan yhdessä toimiva palapeli.
– Tässä harjoituksessa yhteistyötä on tehty isäntämaan tuesta vastaavien norjalaisten kanssa. Yhteistyö alkoi jo keskitysmarssien suunnittelussa ja päättyy, kun olemme poistuneet maasta. Esimerkiksi harjoitusjoukkojen keskitysmarssien vaiheista raportoimme jatkuvasti Norjan kansalliselle kuljetusten koordinointikeskukselle, vääpeli Kukkonen avaa yhteistyötä.
Tärkeää yhteistyötä on tehty myös Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen ja Tullin kanssa. Puolustusvoimien logistiikkalaitos on tukenut toimintaa harjoituksen suunnittelu- ja valmisteluvaiheen MOVCON-toimintojen kokonaiskoordinoinnilla. Tullin kanssa on puolestaan sovittu etukäteen rajanylitykseen liittyvistä toimenpiteistä.
– Kun esimerkiksi vaunu saapuu lavetilla tulliin, MOVCON-upseeri on esittänyt jo etukäteen viranomaisille tullipaperit, joissa on selvitetty ajoneuvot ja rahti. Kun muodollisuudet on hoidettu, kuljetus voi jatkaa matkaansa, kuvailee Kukkonen.
Turvallisesti määränpäähän
Liikenneturvallisuus on MOVCON-upseerin työssä tärkeässä roolissa. Liikenneturvallisuuteen liittyvistä asioista on ohjeistettu kaikkia harjoitukseen osallistuvia etukäteen.
– Saamme reaaliaikaista tilannekuvaa harjoituksessa olevilta henkilöiltä tiestön kunnosta ja säästä. Lisäksi kaikkiin raskaisiin ajoneuvoihin on hankittu kitkaketjut, kuten Norjan lainsäädäntö määrää. Huolehdimme myös, että kuljettajat ovat saaneet riittävästi lepoa ennen haastavia ja pitkiä ajotehtäviä, Kukkonen toteaa.