Avvikelser i kundtjänsten för värnpliktiga 5-12 januari 2026

Försvarsmakten
Utgivningsdatum 17.12.2025 12.35
Typ:Pressmeddelande

Underhållsarbete utförs i Försvarsmaktens kundtjänst för värnpliktiga MinMili mellan den 5 och 12 januari, då vissa elektroniska formulär inte kommer att vara tillgängliga. IT-systemets underhållsarbete påverkar också kundservicen på regionalbyråerna under torsdag den 8 och fredag den 9 januari. Under denna tid kan värnpliktsärenden skötas i begränsad omfattning vid regionalbyråerna. Regionalbyråernas kundtjänst kommer att fungera normalt igen från och med på måndag 12 januari.

På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via Min Mili 5-12 januari kl. 11:

  • Ansökan om ändring av tidpunkten för inledande av tjänst/tjänstgöringsplatsen
  • Anmälan om förändring i hälsotillståndet

På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via Min Mili 7 januari kl. 16 - 12 januari kl. 11:

  • Ansökan om vapenfri tjänst
  • Frivillig tjänstgöring för kvinnor & Frågeformulär för utredning av hälsotillstånd
  • Ansökan till insatsberedskap för militär krishantering
  • Repetitionsövning mottagningsbevis (B-delen)
  • Begäran om uppdatering av egen uppgifterna
  • Frivillig övning mottagningsbevis (B-delen)
  • Ansökan om befrielse från en repetitionsövning
  • Ansökan om befrielse från beväringstjänst på grund av flerfaldigt medborgarskap

Under servicearbetet kan man sköta ärenden med formulären som finns på adressen https://puolustusvoimat.fi/sv/blanketter och återlämna dem till den värnpliktiges egen regionalbyrå. När man sköter ärenden med pappersformulär får man beslutet endast som rekommenderat brev.

Kontaktupggifter till regionalbyrårerna hittar du här: