Hyppää sisältöön

Varusmiesten loppukyselyistä historian neljänneksi paras tulos – koronatilanteesta huolimatta varusmiehet maanpuolustustahtoisia ja tyytyväisiä palvelukseen

Puolustusvoimat
Julkaisuajankohta 2.2.2022 13.24
Tiedote
kuva jossa kaksi varusmiestä hymyilee

Varusmiesten maanpuolustustahto ja tyytyväisyys esimiehiin ovat korkealla tasolla, ilmenee syys- ja joulukuussa 2021 kotiutuneiden varusmiesten loppukyselystä. Puolustusvoimat kehittää jatkuvasti toimintansa palautekyselytulosten perusteella.

Varusmiesten alkukyselyn perusteella kolme neljästä ilmoitti aloittavansa palveluksen positiivisin ennakko-odotuksin. Positiivisten ennakko-odotusten ohella alokkaiden halu suoriutua palveluksesta hyvin on vahva. Palveluksen päättyessä varusmiehillä on paljon myönteisiä kokemuksia palveluksesta ja tyytyväisyys palvelusaikaan kokonaisuudessaan on korkealla tasolla (4,2/5).

Heinäkuussa 2021 aloittaneista palvelus keskeytyi yhteensä 16,1 prosentilla varusmiehistä. Covid-19-pandemian aikana keskeytysten määrät ovat olleet lievässä nousussa, mutta suurta kasvua ei ole tapahtunut. 

– Palveluksen keskeyttämiset tapahtuvat pääosin ensimmäisten kuuden viikon aikana. Tämän jälkeen poistuma vähenee palveluksen loppua kohden. Merkittävimmät poistumaan vaikuttuvat tekijät ovat fyysiset ja mielenterveydelliset syyt, toteaa majuri Janne Kananen Pääesikunnan koulutusosastolta.

Kotiuttamisen yhteydessä pidettävän loppukyselyn tulosten osoittavat kotiutuneiden varusmiesten maanpuolustustahdon olevan korkealla tasolla (4,3/5). Henkilökunnan ja varusmiesjohtajien toimintaa arvostetaan loppukyselyssä olevien esimiestoimintaa mittaavien kysymysten perusteella: Arvio kantahenkilökunnasta (4,3/5), Arvio upseerikokelaista (4,2/5) ja Arvio ryhmänjohtajista (4,0/5). Varusmiesten kokemus henkisestä ja fyysisestä toimintakyvystä sekä palveluksen haasteellisuudesta ei ole muuttunut koronaa edeltävään aikaan verrattuna. 

Varusmiesten koulutusta parannetaan eri kyselyiden, koulutustulosten ja henkilökunnan havaintojen perusteella

Palautekyselyt analysoidaan kaikilla johtamistasoilla Pääesikunnasta perusyksikköön. 

– Pitkällä aikavälillä erityisesti kouluttajien ja varusmiesjohtajien johtaja- ja kouluttajakoulutukseen on panostettu, mikä näkyy palautekyselyissä esimiesten arvostuksen nousuna. Toiminnan parantamisessa huomioidaan varusmiesten palautekyselyiden lisäksi niin henkilökunnan havainnot kuin saavutetut koulutustulokset, majuri Kananen kuvailee.

Vaikka kyselyiden tuloksiin voidaan olla tyytyväisiä, on toiminnassa myös parannettavaa.

– Palveluksen aikana osa varusmiehistä kohtaa epäasiallista kohtelua, mikä ei ole hyväksyttävää. Tähän liittyen on käynnissä asevelvollisten palautejärjestelmän kehittämisprojekti, jossa yhtenä kokonaisuutena tuodaan palveluksen jaksojen taitekohtiin uudet jaksopalautteet, kertoo Kananen.

Uudet palautekyselyt kokeillaan useissa joukko-osastoissa vuoden 2022 aikana ja ne otetaan käyttöön vuonna 2023. Jaksopalautteet mahdollistavat esiin nousseiden ongelmien käsittelyn heti tuoreeltaan, jolloin esiin nousseisiin asioihin puuttuminen ja korjaustoimenpiteiden tekeminen on tehokkaampaa.

Pääesikunnan koulutuspäällikkönä 1.2.2022 aloittanut eversti Kari Pietiläinen on tyytyväinen saatuihin palautteisiin. 

– Varusmiesten antama palaute on hyvä mittari toiminnan onnistumisesta ja on ollut todella positiivista havaita, että palautteet ovat pysyneet hyvällä tasolla, osin jopa nousseet, hän toteaa.

Eversti Pietiläinen haluaa kiittää kaikkia joukko-osastoissa varusmiesten kanssa työskentelevää henkilökuntaa ja erityisesti varusmiehiä erinomaisesta työstä syksyllä 2021.

 

Tiedotteen otsikkoa korjattu ja tekstin muotoilua selkeytetty toisen ja kolmannen tekstikappaleen osalta 3.2.2022 klo 12.05.  

´