Hyppää sisältöön

Asepalveluksesta siviiliammattiin kuljetusalalla

Kainuun prikaati
Julkaisuajankohta 3.6.2021 12.53
Varusmieskuljettajat pudottavat Scania-kuorma-auton lavalta konttia maasto-olosuhteissa.

Varusmiespalvelus voi tuottaa ammatin. Armeijan aikana saatu kuljettajakoulutus, ammattipätevyys ja ajokokemus yhdessä voivat avata ovet työelämään jopa heti palveluksen päätyttyä.

Korpraalit Elias Syrjälä ja Juho Rantala sekä autosotamies Jerry Kojola ovat taisteluharjoituksessa palanneet edeltävänä iltana pitkältä kuljetustehtävältä huoltokomppanian ryhmitykseen.

Kaikki kolme on koulutettu Kainuun prikaatin Kuljetuskeskuksessa ammattipäteviksi yhdistelmäkuljettajiksi, jotka ovat oikeutettuja ajamaan 60 tonnin maantieyhdistelmää. Lisäksi Syrjälä ja Rantala koulutettiin ADR-luvallisiksi sekä kappaletavaralle että säiliökuljetuksille. Heillä on siis oikeus vaarallisten aineiden, esimerkiksi polttoaineiden kuljettamiseen. He ovat valmiita ammattilaisia, jotka voivat koulutuksensa perusteella hakea töitä mistä tahansa logistiikka-alan yrityksestä.

Kaikki kolme halusivat päästä sotilaskuljettajakoulutukseen.

- Minulla homma oli selvä jo vuosia ennen palvelusta. Tiesin Intin tarjoavan tällaista yli 10 000 euron arvoista koulusta ja halusin ottaa kaiken irti, toteaa jämäkästi korpraali Syrjälä.

Rantalan ja Kojolan palo aiheeseen syttyi vähän ennen kutsuntoja ja kaikki ilmoittivat halukkuutensa heti ensimmäisessä haastattelussa palveluksen aloittamispäivänä.

Varusmieskoulutuksen ensimmäisessä vaiheessa, eli A-jaksolla kaikkia motivoi tuleva koulutus.

- Haluttiin tehdä hommat hyvin, että päästään sinne, minne halutaan.

B-kortti siviilissä riittää

Halukkuudet huomioitiin ja ovi haluamaansa koulutukseen avautui. Rantala ja Kojola lähtivät kurssille vain normaali B-ajokortti taskussaan, Syrjälä oli ajanut C-kortin ennen palvelustaan.

Kuljettajakoulutuksen alussa koulutus tähtäsi C-ajokorttiin, joka oikeuttaa ajamaan kuorma-autoa, sekä 3,5 tonnin perässä vedettävää laitetta. Ammattipätevyys koulutetaan kaikille, mutta kaikkia kuljettajia ei ole tarpeen kouluttaa yhdistelmäkuljettajiksi ja osa suorittaa palveluksensa loppuun taskussaan tuo C-kortti. Pystyvimmät käskekään C-ajokorttikoulutuksen päättyessä CE- eli yhdistelmäajoneuvokorttikoulutukseen. Kaikki kolme nostettiin tälle halutulle kurssille.

- Se oli hienoa, kun CE-kurssille päästiin ansioiden perusteella. Kilpailu oli kovaa ja moni sellainen, jolla oli jo siviilistä C-kortti jäivät ns. rannalle. Parhaat valittiin vaikka pohjatietämystä ei kurssin alussa ollutkaan, Rantala virnistää.

Ajokorttiin tähtäävä koulutus päättyi noin seitsemän palveluskuukauden jälkeen ja kolme taistelijaa olivat yhdistelmäkuljettajia. Loppupalvelusaika on sitten suoritettu osana huoltokomppanian kuljetusjoukkuetta harjaantumalla käytännön töissä.

No miltä se koulutus on sitten näyttäytynyt? Uskaltaako tällä koulutuksella lähteä siviiliautolla tien päälle?

- Ajokokemusta on tullut riittävästi, kyllä tältä pohjalta uskaltaa lähteä auton rattiin ilman maastopukuakin, toteaa Syrjälä.

- Käytännön ajoa olisi ehkä kaivannut jopa enemmän. Toki täällä huoltokomppaniassa on päässyt kyllä soveltamaan ja erilaisia ajotehtäviä on ollut paljon, Rantala pohtii.

Palveluksen jälkeen kortista on hyötyä työelämässä

Kaikki hyvä päättyy aikanaan ja herrat kotiutuvat 17.6.2021 palveluksesta taskussaan himoittu ajokortti ja ammattipätevyys. Mitä sillä sitten tekee?

Syrjälällä asia on selvä:

- Minä sovin jo ennen palvelusta itselleni töitä Mantelan Turve Ky:stä. Siellä paikka odottaa.

Rantala oli löytänyt itselleen työpaikan palveluksen aikana

- Otin jo helmikuussa yhteyden kuljetusliike P. Kantolaan ja siellä odottaa minua kuljettajan pesti.

Kojola ei ole vielä hankkinut alan töitä, mutta pitää mielen avoimena

- Kyllähän tätä koulutusta saattaa hyödyntää palveluksen jälkeenkin. Se on hyvä olla varalla.

Näiden taistelijoiden tie on palveluksessa johtanut alokkaasta ammattilaiseksi ja he ovat saaneet palveluksestaan kokemuksen lisäksi rahanarvoisen koulutuksen. Tällä koulutuksella heillä on erinomainen mahdollisuus työllistyä suoraan palveluksen jälkeen.

Halukkuuden sotilaskuljettajakoulutukseen voi ilmaista jo kutsunnoissa, alokaskyselyssä netissä ennen palveluksen aloittamista (vastausaika umpeutuu 7.6.2021) ja tulohaastatteluissa palveluksen aloittamispäivänä.

´