Hyppää sisältöön

Kaartin jääkärirykmentin blogi

Blogikirjoitukset:

 

Blogit (Kaartin jääkärirykmentin blogi)

Blogit (Kaartin jääkärirykmentin blogi)

Ajomestarina Kaartin jääkärirykmentissä – aliupseerin monet uramahdollisuudet

Julkaisupäivä 3.8.2022 12.56 Blogit

Ylikersantti Marko Asikainen toimi Kaartin jääkärirykmentissä ajojärjestelijänä ja myöhemmin ajomestarina vuodesta 2016 heinäkuuhun 2022 asti. Rykmentin elokuun blogissa Asikainen kertoo, miten päätyi tehtävään ja mitä työ ajotoimistossa on käytännössä.

Enpä osannut kuvitella, millaiseen tehtävään hakeuduinkaan reilut kuusi vuotta sitten. Olin toiminut kouluttajana ja joukkueen varajohtajana Öbiksessä (Upinniemessä) muutaman vuoden ja sen jälkeen kriisinhallintatehtävissä Libanonissa. Koin omaavani varsin hyvät valmiudet hakea useampia aliupseerin tehtäviä Etelä-Suomessa, ja niin teinkin.

Vaikka olin 14-vuotiaasta lähtien ollut eri logistiikka-alan töissä, ei minulla ollut varsinaista ajoneuvopuolen osaamista siviilipuolen C-ajokorttia lukuun ottamatta. Olinkin lievästi yllättynyt saadessani kutsun Kaartin jääkärirykmentin kuljetuskeskuksesta haastatteluihin ja soveltuvuustesteihin kuljetusaliupseerin tehtävään ajotoimistoon. Palvelualtis luonteeni, paljasjalkaisen stadilaisen pääkaupunkiseudun tuntemus sekä hyvä tulos rekrytoinnin järjestely-organisointi-tehtävässä takasivat, että paikka oli minun. 

Sotilastaustani on tiedustelussa mutta mottoni on ollut aina, että kaikki duunit ovat tekemisen arvoisia ja mikäli työnantaja katsoo minun taitojeni sopivan parhaiten tehtävään X, sen minä teen. Itse olen vastuussa kykyjeni esilletuomisesta.

Asiakkaana myös presidentin kanslia

Toukokuussa 2016 aloitin tehtäväni Kaartin jääkärirykmentin ajotoimistossa. Olin ylpeä päästessäni palvelemaan arvostetussa joukko-osastossa, joka on usein myös framilla mediassa, onhan Kaartin jääkärirykmentin tärkein tehtävä pääkaupunkiseudun suojaaminen. Saarelta on suora näköyhteys skönen yli stadin keskustaan. 

Järjestelmiä, ohjeita, määräyksiä, uusia ihmisiä ja deadlinejä. Saman tien härän selkään ja rodeota se on ollut tähän päivään saakka. Tehtäviini kuului Kaartin ajotilausten suunnittelu ja toimeenpano, harjoitukset ja joukkotuotannon tukeminen. 

Kaartin jääkärirykmentin kuljetuskeskukseen tukeutuu rykmentin ohella yhteensä 12 yksikköä tasavallan presidentin kansliaa myöten. Tukeutujien määrä ja liikkumisen vilkkaus tekevät työstä mielenkiintoista, mutta myös todella hektistä ja haastavaa. Jotta kaikki kuljetustarpeet saadaan toteutettua, kaluston ja kuljettajien käyttö pitää optimoida. 

Kokemuksen kautta oppii ennakoimaan paremmin tulevaa ja tekemään asioita etukäteen, mutta viime hetken tilauksia tulee aina, ja myös ne täytyy hoitaa. Se on ollut meille ajotoimistossa aina ylpeyden aihe. Päivä on ohi, kun seuraavan päivän ajot on hoidettu. 

Kiitokset Kaartin jääkärirykmentille

Kaartin jääkärirykmentin kuljetuskeskuksen tehtävät ovat antaneet minulle niin paljon osaamista ja kokemusta, että sitä on vaikea pukea sanoiksi. Vien kaiken oppimani mukanani syksyllä uuteen tehtävääni Maanpuolustuskorkeakoulussa. Haluan kiittää kaikkia, joiden kanssa olen päässyt vuosien varrella tekemään yhteistyötä ajotoimistossa Kaartin jääkärirykmentissä.

Kaartilaiset, pitäkää stiflat lankattuina, leuka pystyssä ja rinta rottingilla. Siihen on aihetta.

Kuljetuskeskuksen alaisessa ajotoimistossa työskentelevät ajomestarin lisäksi ajojärjestelijäaliupseeri, siviiliajojärjestelijä ja kolme linja-autonkuljettajaa. Ajotoimisto kouluttaa vuosittain noin 60 sotilaspoliisikuljettajaa ylimmän johdon edustusajotehtäviin pääkaupunkiseudulla ja sen ulkopuolella.

Ylikersantti Marko Asikainen on 33-vuotias ja kotoisin Helsingistä. Hän palveli Kaartin jääkärirykmentin ensin ajojärjestelijänä ja myöhemmin ajomestarina vuosina 2016-22. Hän jatkaa sotilasuraansa uudessa tehtävässä Maanpuolustuskorkeakoulussa.

´