Reserviupseerikurssi 263 alkaa lauantaina Haminassa
Maavoimien 263. reserviupseerikurssi alkaa Reserviupseerikoulussa Haminassa lauantaina 4. marraskuuta 2023. Kurssilla koulutetaan joukkueenjohtajia Puolustusvoimien kaikkiin puolustushaaroihin sekä Rajavartiolaitokselle.
Reserviupseerikurssin kokonaispituus on 14 viikkoa ja sen aloitusvahvuus on noin 600 upseerioppilasta Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen eri joukko-osastoista. Kurssia johtaa everstiluutnantti Teemu Hassi.
Kurssin tavoitteena on kouluttaa upseerioppilaille sodanaikaisen taistelunjohtajan osaaminen. Pääkoulutuspaikkana ovat maasto-olosuhteet sekä vaativat harjoitukset Haminan lähiympäristössä. 14 viikon aikana eri koulutushaarojen upseerioppilaat oppivat joukkueen suuruisen osaston toiminnan, johtamisen sekä kouluttamisen perusteet. Kurssin aikana myös opitaan reserviupseerilta vaadittavat yleiset perustiedot.
– Reserviupseerikurssin suorittaminen on vaativa urakka, sillä reserviupseerin tulee kyetä johtamaan joukkoaan taistelussa omalla esimerkillään. Tämä edellyttää johtajaksi koulutettavalta sotilaan perustaitojen hallintaa sekä hyvää henkistä ja fyysistä toimintakykyä, kertoo everstiluutnantti Hassi.
Haminaan eri puolilta Suomea saapuvat kurssilaiset nimitetään upseerioppilaiksi erillisessä tilaisuudessa sunnuntai-iltana kello 19 RUK:n päärakennuksen kentällä. Nimittämisen suorittaa Reserviupseerikoulun johtaja eversti Mikael Salo.
– Heti ensimmäisistä päivistä alkaen upseerioppilaat pääsevät luomaan kuuluisaa RUK-henkeä, joka tulee kulkemaan jokaisen kurssin suorittaneen mukana läpi elämän, Salo lisää.
Reserviupseerikurssilla koulutusta annetaan viidessä perusyksikössä: Kärkikomppaniassa, Tiedustelukomppaniassa, Tulipatterissa, Pioneerikomppaniassa sekä Esikunta- ja viestikomppaniassa. Lisää reserviupseerikurssin yksiköiden koulutuksesta voit lukea täältä: Reserviupseerikoulutus Maasotakoulussa - Maasotakoulu - Maavoimat.
Reserviupseerikurssin läpivienti on monipuolinen ja haastava kattaus niin teoriaa kuin käytäntöä. Koulutuksessa näkyvät vahvasti digitalisaatio, simulaattoriavusteisuus, verkkokoulutus, tulevaisuuden johtajan osaamisvaatimukset ja kehittyvä toimintakyky.