Hyppää sisältöön

Karjalan prikaatin blogi 2022

#karprBlogi

sisältää ajankohtaisia aiheita toiminnastamme asevelvollisten kouluttajana, viranomaistoimijana ja valmiuden ylläpitäjänä Kaakkois-Suomessa.
Voit osallistua keskusteluun ja/tai antaa palautetta lähettämällä sähköpostia toimitukseen karprblogi(at)gmail.com, kiitos.

Blogikirjoitukset:

Taistelijana kaksipyöräisellä

Julkaisupäivä 21.4.2022 9.12 Blogit Karjalan prikaati

Suomen suurimmassa autokoulussa koulutetaan logistiikan taistelijoita. Karjalan prikaatin autokoulu sijaitsee Kouvolan Tykkimäessä. Piha-alueella ja Kouvolan keskustan tuntumassa on erinomaiset puitteet ajo- ja käsittelykoulutukselle. Autokoulussa koulutetaan sotilaskuljettajia Karjalan prikaatin joukkotuotannon tarpeisiin.

Moottoripyöräkoulutukseen hakeudutaan varusmiespalveluksen alussa, peruskoulutuskauden lopussa. Moottoripyöräilystä on hyvä olla kokemusta, jotta varsinaiseen koulutukseen päästään nopeasti. Maastoajo-vaiheeseen koulutuksessa siirrytään näyttökokeiden jälkeen.

Pehmeällä hiekalla suoritettu käsittelykoe mukailee maastoajo-olosuhteita, joissa moottoripyörälähetti tulee jatkossakin toimimaan. Ajokurssilaiset toimivat kurssin jälkeen lähetteinä eri joukkoyksiköissä. Palvelusaika vaihtelee tehtävän mukaan. Esimerkiksi valmiusyksikön moottoripyörälähetit ovat palveluksessa 347 vuorokautta.

Karjalan prikaatin maastomoottoripyöräkalusto:
•    KTM 400, 
•    KTM 640 (ajo-opetus)
•    Yamaha WR250R, 
•    Honda CRF250LA.

- Moottoripyöräkurssi pitää sisällään Trafin määräysten mukaiset teoria-, moottoripyörän käsittely- ja liikenneajokokeen. Käsittelykoe eroaa Trafin ohjeen mukaisesta kokeesta siten, että meillä se tehdään sora- tai lumipintaisella alustalla vuoden ajasta riippumatta, kertoo tutkinnon vastaanottaja kapteeni Jarkko Tilli 1. Logistiikkarykmentistä.

Käsittelykokeen sisältö on seuraava: Hidasajo + keilojen pujottelu, Väistö 50 km/h nopeudesta, Jarrutus ja välitön liikkeellelähtö, Hätäjarrutus 50 km/h, Portit (työntöohjaus). Kuljettajatutkinnot ottavat vastaan joko Puolustusvoimien ajoneuvotarkastajat tai Ajovarma Oy:n tutkinnon vastaanottajat.


Kaupunkiajotestiin lähdetään pareittain. Ajokoe kestää noin tunnin.  Ajoa maastossakin on luvassa käsittely- ja kaupunkiajokokeen läpäisyn jälkeen. Kadulla ajaminen edellyttää vähintään A1 -ajokorttiluokan omaamisen jo ennen kurssia. Ajokoetta kaupungilla on edeltänyt noin viiden tunnin harjoittelu.

Ajotesti jännittää useimpia kurssilaisia, sillä sen läpäisy on edellytys kurssilla jatkamiselle ja siten lähetin tehtävässä toimimiselle. Omaa ajokoevuoroa odotellessa..

voi heitellä vaikka korista tai ...

... nauttia auringossa sotilaskodin antimista.

Ajokokeen jälkeen Aleksi Windqvist oli helpottunut. Koe meni läpi, vaikka etukäteen hän sitä stressasikin. Lindroos oli ollut myös hieman jännittynyt, kun olivat ajokokeessa ajaneet uusia reittejä Kouvolan alueella. – Aluksi oli outoa, kun täällä on esimerkiksi paljon yksisuuntaisia katuja, kertoo Lindroos ajokokeen jälkeen. Kaikki muutkin kurssilaiset läpäisivät ajokokeen.

Maastoajosta hyvät valmiudet MP-lähetin tehtävään

Maastoajo-osuudessa kurssilaiset jaetaan muutamaan tasoryhmään, jotta kokeneemmat ajajat voivat kulkea jo hieman vaikeampiakin reittejä. Ja vastaavasti vähemmän maasto-ajoon tottuneet ajajat voivat aloittaa valitsemalla ensin helpompikulkuista reitistöä. Maastoajo vaatii hyvää kuntoa ja uskallusta ajaa vaikeissakin olosuhteissa. 

Maastoajokurssilta varmuutta taisteluolosuhteisiin

Kenttäkoulutusharjoitus on fyysisesti hyvin raskas johtuen isoista ajomääristä sekä pitkistä päivistä. Maastoajon perusteissa taistelijoille koulutetaan:
•    esteen ylittäminen, 
•    ylämäki ja alamäkiajaminen, 
•    ajouran tiedustelu ja valinta, 
•    ajoneuvosuunnistuksen perusteet, 
•    ajoneuvon pelastaminen, 
•    moottorimarssi. 

Moottoripyöräilijän kalusto ja varustus tulee olla hyvässä kunnossa. Kaikki varusteet jaetaan henkilökohtaiseen käyttöön palveluksen ajaksi ja niistä on pidettävä hyvää huolta.

VARUSTUS Kypärä ja ajolasit, kyynärsuojat, hartia-/selkä-/rintasuoja, ajosaappaat, ajotakki ja -housut

Kymen jääkäripataljoonan 3. Panssarijääkärikomppanian valmiusyksikön jääkäri Max Stoult (Espoo) on tykännyt koulutuksesta, ja tietenkin häntä kiinnostaa saada myös A2 -kortti. Ajokokeeseen hän valmistautui hieman jännittäen, mutta rennosti. 

- Olen aina ollut kiinnostunut moottoripyöristä. Odotan kurssilta ja tehtävästä uusia kokemuksia ja, että  pääsee ajelemaan. Kurssilla on myös mukava porukka, kertoo jääkäri Waltteri Heino (Vantaa) samasta valmiusyksiköstä. 

Samasta yksiköstä ovat myös kurssilaiset Aleksi Windqvist (Tuusula) ja Antti Lindroos (Espoo).
- Mukavaa on ollut, kun on päästy ajelemaan ja toiminta on ollut rentoa.
- Innolla odotamme maastoon pääsyä pyörän kanssa, molemmat sanovat.
Kurssilaiset ovat ajaneet nelisen tuntia ennen ajokoetta.

 Ennen ajoon lähtöä tarkistetaan ajoneuvo: 

  • kaikki ajovalot, myös vilkut
  • rengaspaineet 
  • jarrut ja jarrunesteet
  • öljyt
  • ketjujen kireys

Talvikaudella moottoripyörissä käytetään nastarenkaita, nyt huhtikuussa riittää kolme milliä.

Autokoulun kautta maantielle myös muista ajokorttiluokista ja koulutuksista

Autokoulun järjestämillä ajokorttiin tähtäävillä C-, CE- ja D-kursseilla koulutetaan vuosittain noin 900 ja moottoripyöräkursseilla noin 90 varusmiestä ja henkilökuntaan kuuluvaa. Karjalan prikaatin autokoulu yhteistyössä kumppaninsa CAP- Group Oy:n kanssa kouluttavat ajokorttilain ja -asetuksen mukaisesti C-luokan, CE-luokan ja D-luokan puolustusvoimien ajokorttiin tähtäävää kurssia. 

Puolustusvoimien C-luokan korttiin tähtäävä kurssi kestää noin neljä viikkoa. Kurssin sisältönä on teoria-, käsittely- ja liikenteessä ajamisen opetusta. C-kuljettajakurssin suorittaneiden joukosta valitaan saapumiserittäin osa CE-kuljettajakursseille.
D-kuljettajakurssille (bussit) valitaan ensimmäiseltä C-kurssilta noin 10 oppilasta, joilla on siviilissä suoritettuna logistiikan perustutkinto, voimassa oleva ammattipätevyys ja CE- tai D-luokan ajokortti. 

Kurssit sisältävät Trafin määräysten mukaiset teoria-, ajoneuvon käsittely- ja liikenneajokokeen. Tutkintoja ottavat vastaan Puolustusvoimien omat auton tarkastajat sekä Ajovarma Oy:n tutkinnon vastaanottajat. Reserviin siirtyessään varusmiehet voivat korottaa siviiliajokorttinsa vastaamaan Puolustusvoimien ajo-oikeutta. 
Ajo-opetuksessa ajoneuvot ovat Scanian kuorma-autoja. Autot ovat kolmi- tai neliakselisia kuorma-autoja. 

Ammattipätevyyttä ja työllistymismahdollisuuksia

Ammattipätevyyskoulutus on jatkoa sotilaskuljettajaa koulutukselle. Koulutusohjelma sisältää ammattimaisen tavaraliikenteen aiheita, mutta suurin osa on sotilaskuljettajakoulutusta. Maastoajo, henkilökuljetusoikeuskoulutus, vaarallisten aineiden kuljetus Puolustusvoimissa sekä erilaisten maastokuorma-autojen tyyppikoulutukset ovat olleet aiemminkin kuljettajakoulutuksen aiheina, nyt nimike vain on ammattipätevyyskoulutus.

- Kaikki koulutus tukee sekä sotilaskuljettajana kehittymistä että kotiutumisen jälkeen reservissä logistiikan eri aloille suuntautuvien opiskelu ja työllistymismahdollisuuksia. Kotiutuneelle varusmiehelle rahallinen hyöty riippuen korttiluokasta on useita tuhansia euroja, kertoo kapteeni Jarkko Tilli 1. Logistiikkarykmentistä.

- Käytyään kaikki koulutukset ja suoritettuaan loppukokeet reserviin siirtyvä varusmies saa mukaansa kuljettajan ammatin. Useissa kuljetusyrityksissä on positiivisia kokemuksia reserviin siirtyvien sotilaskuljettajien asenteesta ja koulutuksesta, jota he varusmiesaikana ovat saaneet. Varsinkin erikoiskuljetusten parissa palvelustehtäviä suorittaneet lavettikuljettajat ovat saaneet hyvää työkokemusta ja ovat kehittyneet sekä rauhan- että sodanajan tarpeita vastaaviksi kuljettajiksi, jatkaa Tilli.

Erityislupakursseilla lisäkoulutusta

Karjalan prikaatin kuljetuskeskus järjestää ammattipätevyyskoulutuksen lisäksi kuljetusalan erityislupakursseja. Traktori-, maastoskootteri-, moottorikelkka-, hälytysajo-, B-luokan ajoneuvo-, trukki-, työkone- ja vaarallisten aineiden kuljettajakursseja sekä ammattipätevyyden jatkokoulutuksia. Näillä kursseilla koulutetaan varusmiehiä sekä henkilökuntaa.

Joukko-osasto Karjalan prikaati